Szkoła Podstawowa nr 2

im. Fryderyka Chopina w Świebodzinie

Font Size

SCREEN

Profile

Menu Style

Cpanel
Dzisiaj jest: 20 stycznia 2019    |    Imieniny obchodzą: Fabian, Sebastian

Lekki tornister

Ile waży twój tornister?

 

Według zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego waga plecaka szkolnego nie powinna przekraczać 10-15 %  masy noszącego je ucznia? Rzadko zdajemy sobie sprawę z tego, jak bardzo obciążony jest kręgosłup małego dziecka. Lekarze alarmują, że coraz więcej dzieci ma wady postawy. Tymczasem noszenie przeładowanego plecaka to, co najmniej godzina dziennie z kilkukrotnym podnoszeniem go z podłogi i zarzucaniem na plecy oraz dźwiganiem po schodach.  Zbyt ciężki tornister może przyczynić się do bólów pleców, bioder i kolan, zmniejszenia pojemności płuc, nieprawidłowej statyki ciała. W efekcie może  to prowadzić do skrzywienia kręgosłupa. Dlatego tak ważne jest zapewnienie dzieciom aktywności fizycznej i wyrabianie właściwych nawyków ruchowych, czyli zachowania symetrii ciała przy wykonywaniu czynności ruchowych i statycznych jak na przykład oglądanie telewizji czy odrabianie lekcji.

Bardzo ważne jest, aby prawidłowo dobrać tornister, który:

  • powinien mieć wyściełane, lekko usztywnione plecy oraz szerokie, miękkie szelki ustawione na równą długość, aby dziecko bez trudu mogło zawsze nosić plecak na obu ramionach
  • długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie, jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców
  • zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej
  • powinien mieć dużo różnych kieszeni do równomiernego rozłożenia ciężaru
  • nie musi mieć stelaża, ponieważ to niepotrzebnie zwiększa ciężar samego plecaka
  • ciężar powinien być rozłożony symetrycznie
  • cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej.

 

Warto wiedzieć, że różnica w wadze pustego plecaka może się wahać od 0,5 kg do 2 kg!

Prawidłowo dobrany tornister zapobiega dysfunkcjom układu ruchu.

Konieczne jest kontrolowanie przez rodziców zawartości tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów zbędnych rzeczy.

 

Nauczyciele:

  • rozmawiajcie z rodzicami podczas spotkań o zawartości plecaka dziecka – wychowawcy
  • przeprowadźcie pogadanki z uczniami nt. prawidłowego noszenia plecaków oraz uświadomcie skutki złego noszenia plecaków, które przyczyniania się do powstawania lub pogłębiania wad postawy -  nauczyciele wychowania fizycznego, wychowawcy
  • wydzielcie w klasie miejsce służące do pozostawiania podręczników, zeszytów, przyborów - nauczyciele przedmiotów, wychowawcy
  • umożliwiajcie korzystania uczniom z kserokopii podręcznika na lekcji (przygotowanej przez ucznia) – nauczyciele przedmiotów
  • rozmawiajcie z uczniami i rodzicami o sposobach rozwiązania problemu wagi plecaków,
  • poinformujcie uczniów o pozostawieniu niepotrzebnych podręczników w danym dniu w domu lub w szkole
  • korzystajcie z e-booków – w miarę możliwości
  • informujcie i zachęcajcie uczniów o możliwości korzystania z e-booków.

 

Uczniowie:

  • pakuj plecak zgodnie z planem lekcji w danym dniu
  • zostawiaj w szkole część podręczników i przyborów szkolnych w miejscu wskazanym przez nauczyciela – wykorzystaj to i odciąż swój kręgosłup
  • masz możliwość korzystania na lekcjach z kserokopii potrzebnych stron z podręcznika
  • pozostawiaj podręczniki i prace w salach
  • nie noś niepotrzebnych atlasów – w szkole korzystasz z map szkolnych
  • jeżeli omawiasz lekturę na języku polskim nie noś podręcznika i ćwiczeń
  • w domu korzystaj z  e-booków – zostawiaj książki w szkole.


Rodzice:

  • zwróćcie uwagę na wagę plecaków oraz niezbędnego wyposażenia podczas zakupu (piórnik, kredki, flamastry, cienkie zeszyty w miękkich okładkach ),
  • kontrolujcie czy dziecko spakowało tylko potrzebne rzeczy na lekcje w danym dniu,
  • pakujcie śniadania w jak najlżejsze opakowanie, a napój w małą plastikową butelkę,
  • rodzicu pamiętaj – dziecko ma możliwość zostawiania podręczników w szkole,
  • w domu może korzystać z e-booka - bezpłatnie
  • możliwość kserowania (w domu) pojedynczych stron z podręcznika, które są potrzebne do pracy w danym dniu w szkole.

 

 

Warto zobaczyć grafiki pochodzące ze strony Głównego Inspektora Sanitarnego: